Filmtheater

De Charme van Filmmuziek

December is filmmaand. Er is weinig fijner dan de donkere winteravond doorbrengen op de bank met een film op de TV. Er zijn veel memorabele films die we ons kunnen herinneren: De Titanic, Reservoir Dogs, Love Actually, noem ze maar op. Wat maakt die films nou zo memorabel? Het verhaal? De acteurs? De beelden? De muziek?

Baz Mattie speelt met zijn band The B-Movie Orchestra een theatertour in Nederlandse filmtheaters. Zoals de naam misschien al doet vermoeden, spelen ze uitsluitend muziek uit B-films uit de jaren zestig en zeventig. Zo probeert hij filmmuziek meer op de kaart te zetten. “Filmmuziek wordt soms een beetje gezien als een extraatje bij de film, maar het heeft een fantastische dynamiek die ‘gewone’ muziek veel minder heeft.” Zo hoeft volgens hem filmmuziek niet te voldoen aan de klassieke opbouw van een single: coupletje, refrein, couplet, bridge, refrein, refrein, enzovoort…

Afgelopen weekend speelde de band in Groningen, tijdens de soundcheck legde Baz uit wat filmmuziek zo bijzonder maakt voor hem:

Soms is de filmmuziek mooier dan de film zelf. Denk bijvoorbeeld aan de fantastische gitaar van Ry Cooder in Paris, Texas. Het luisteren brengt je direct naar het wilde westen van de jaren tachtig.

Of deze twee nummers uit de cultfilm Drive – met Ryan Gosling in de hoofdrol. De regisseur zei over de soundtrack dat zonder de muziek de film waarschijnlijk lang niet zo succesvol zou zijn geworden. Luister en oordeel zelf:

Wat is volgens jou de mooiste, meest memorabele of slechtste soundtrack? Laat een reactie achter met een fragment!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *