Eelde meest gegroeide vliegveld van 2017, maar gaat het echt zo goed?

Het reizigersaantal van Groningen Airport Eelde is in 2017 met ongeveer een derde toegenomen. Daarmee is het, relatief gezien, het meest gegroeide Nederlandse vliegveld van het afgelopen jaar. Ruim 200.000 mensen zijn in 2017 van of naar Eelde gevlogen. In 2016 waren dat er nog zo’n 150.000, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Op het eerste gezicht lijkt dat goed nieuws voor het vliegveld en de lokale economie, maar in werkelijkheid is Eelde helemaal niet zo succesvol als deze statistische informatie doet vermoeden.

 

De grafiek is gemaakt op basis van cijfers van het CBS.

 

 

Ten eerste blijft Eelde in absolute getallen, samen met Maastricht, een stuk kleiner dan de andere luchthavens. Zo heeft Schiphol het afgelopen jaar bijna 70 miljoen passagiers ontvangen, Eindhoven ruim 5 miljoen en Rotterdam bijna 2 miljoen. De 200.000 passagiers die van of naar Eelde zijn gevlogen, vormen dus een fractie van het totale aantal passagiers dat in Nederland is vertrokken en aangekomen in 2017.

Ook in vergelijking met de groei van Eelde in de afgelopen 16 jaar, is de stijging in reizigers van het afgelopen jaar eigenlijk geen nieuws. Vanaf 2002 schommelt het aantal reizigers continu tussen de 150.000 en 220.000 reizigers per jaar. De stijging van afgelopen jaar compenseert alleen de daling van het jaar daarvoor. Een woordvoerder van Groningen Airport Eelde legt uit dat deze schommelingen worden veroorzaakt door de wisselende bestemmingen die worden aangeboden en de omstandigheden op die bestemmingen. “Zo was 2016 bijvoorbeeld een moeilijk jaar voor Turkije. Daardoor hebben we in dat jaar een dipje gehad in het aantal passagiers.”

 

De grafiek is gemaakt op basis van de cijfers van Groningen Airport Eelde. Deze zijn hoger dan de cijfers van het CBS, omdat het vliegveld zelf ook de transitpassagiers meerekent. Dit zijn passagiers die niet in Eelde uitstappen, maar doorvliegen naar een andere luchthaven.

 

De vraag is dan ook of Eelde de groei van het afgelopen jaar kan vasthouden in 2018. Ook dit jaar verandert er namelijk weer het één en ander aan het aanbod van bestemmingen. Ten eerste stopt Wizz Air in maart met vliegen op Gdańsk, terwijl dit met 31.550 reizigers de meest bevlogen route van Eelde is. De woordvoerder van Groningen Airport Eelde geeft aan dat Wizz Air meer kansen ziet op een andere routes. Ook Kos is vanaf het voorjaar niet meer rechtstreeks te bereiken vanuit GAE. Toch verwacht het vliegveld dat de groei dit jaar doorzet en er in 2018 273.000 passagiers via Eelde gaan vliegen. Volgens de woordvoerder is dat haalbaar, omdat er dit jaar ook vluchten bijkomen, naar München, Brussel en Nice. Daarnaast wordt er niet langer niet één keer, maar drie keer per dag gevlogen op Londen.

Jan Wittenberg van de Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) noemt de verwachtingen van de luchthaven “flauwekul”. De vereniging is niet tegen een vliegveld op zich, maar wel tegen een onrendabel vliegveld, dat meer overlast oplevert en geld kost dan dat het voordelen heeft. Wittenberg legt uit: “Groningen Airport Eelde zit systematisch onder de eigen prognoses. Die prognoses worden dan later weer aangepast. De media gaat daar gemakkelijk in mee en is positief over het vliegveld. Dit is gewoon propaganda, kranten schrijven de persberichtjes van het vliegveld gewoon over.” Wittenberg voegt eraan toe dat experts verwachten dat het vliegveld met de huidige hoeveelheid passagiers wel kan blijven voortbestaan, maar dat het vliegveld niet veel verder zal groeien. “Alleen wordt dat vaak afgedaan als ‘ook maar een mening'”, zegt Wittenberg.

Bovendien doet de groei van ruim 30 procent van Eelde over het afgelopen jaar vermoeden dat het uitstekend gaat met het vliegveld. Toch is dat niet zo. De luchthaven verkeert in financiële nood, waardoor het of geld nodig heeft of moet worden opgeheven. Daarom hebben de aandeelhouders samen besloten 40 miljoen te investeren. De woordvoerder van GAE geeft toe: “Als we deze financiële investering niet hadden gekregen, dan waren we een verliesleidende organisatie gebleven.” Voor de Gemeente Groningen, dat 30 procent van de aandelen van GAE bezit, is dit wel het laatste geld dat ze in het vliegveld steken. De gemeente ziet de toekomst somber in en verdeelt haar aandelen onder de andere aandeelhouders.

Ook over de investering van 40 miljoen is de VOLE niet te spreken. “Het is weggegooid geld, het is een schande dat dit gebeurt. Deze investering is enkel bedoeld om gezichtsverlies van de VVD en het CDA te voorkomen. Zij hebben zich in het verleden meer dan 20 jaar ingespannen om de baanverlenging bij Eelde voor elkaar te krijgen. Dat heeft 30 miljoen gekost, maar geen passagier extra opgeleverd.”

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *