Nieuwe start-ups gaan strijd aan met bezorggigant Thuisbezorgd.nl

De macht van Thuisbezorgd.nl moet ingeperkt worden, vindt Koninklijke Horeca Nederland (KHN). KHN heeft vandaag aangekondigd binnenkort een eigen alternatief te lanceren; een bezorgdienst met eerlijke commissies voor ondernemers. De dienst van KHN is niet het enige nieuwe initiatief, maar vooralsnog is er veel onzekerheid.

Met de nieuwe bezorgdienst komen restaurantondernemers in opstand tegen het beleid van Thuisbezorgd. KHN werkt hiervoor samen met Horeca in Actie, een belangengroep die bedrijven zoals Thuisbezorgd een halt wil toeroepen. Via Thuisbezorgd kunnen consumenten bij diverse restaurants eten bestellen. De actiegroep en KHN zijn niet tegen Thuisbezorgd, maar vinden wel dat de voorwaarden voor ondernemers eerlijker moeten.

Er is namelijk toenemende kritiek op Thuisbezorgd. Sinds begin dit jaar is de commissie die restaurants moeten betalen verhoogd van 12% naar 13% van de omzet. Van iedere bestelling gaat nu dus 13% naar Thuisbezorgd. Het bedrijf kon deze verhoging zomaar uitvoeren, ondernemers stonden machteloos.

Reden voor actie, vonden zij. Onder de naam Horeca in Actie wilden twee restauranteigenaars in Enschede een vuist maken voor eerlijke voorwaarden van ondernemers. De actiegroep gelooft dat het initiatief van KHN de vuist is die ze nodig hebben om tegenwicht tegen Thuisbezorgd te bieden. Binnenkort maakt de belangengroep hun plannen en met wie ze samenwerken bekend, dit houden ze nu nog geheim.

Het initiatief van KHN is alleen niet de enige nieuwe dienst op de markt. Zo is Bezorgland in Emmen actief bezig om klanten bij de restaurants zelf te laten bestellen. In Groningen begint DinerExpress binnenkort met bezorgen, en in Enschede groeit bezorgdienst Leqqr ook steeds verder. Ook staat Klikenbezorg.nl op het punt van start te gaan met bezorgen in Twente.

Noah Smidstra is ontwikkelaar van Klikenbezorg.nl, en vertelt dat ondernemers nu voor 80% van hun omzet afhankelijk zijn van Thuisbezorgd. Als zij naar een nieuwe dienst overstappen zou het kunnen dat de totale omzet, ondanks de lagere commissie, alsnog lager uitvalt. Of de dienst een succes wordt is dus afhankelijk van de consument.

Horeca in Actie is sceptisch over deze kleinere initiatieven. “We juichen de initiatieven toe maar we weten ook wat voor consequenties dat met zich meebrengt. Er wordt een lokaal initiatief met 20 of 30 ondernemers gestart, alleen ze houden niet rekening met de gevolgen voor ondernemers,” aldus de woordvoerder. De actiegroep gelooft meer in een grotere samenwerkingsactie van ondernemers, zoals KHN van plan is.

Of het een succes wordt blijft de vraag. Voor KHN is het meenemen van klanten naar de nieuwe dienst ook nog een zorg. “We hebben een behoorlijke klus te klaren als we dat platform zelf starten. We moeten wel de consument zien te bereiken.”

Thuisbezorgd.nl is op verschillende manieren benaderd voor een reactie, maar is tot op heden nog niet bereikbaar geweest. In een reactie aan de NOS geeft het bedrijf aan de nieuwe start-ups “veel succes” te wensen.

In de Tweede Kamer zijn vragen over gesteld over de eenzijdige commissieverhoging van Thuisbezorgd.nl. Hier kwam gisteren antwoord op van minister van Economische Zaken en Klimaat Mona Keijzer. Zij reageerde dat de Autoriteit Consument en Markt hier onderzoek naar gedaan heeft en dat hieruit bleek dat er geen sprake was van machtsmisbruik.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *