© Charlotte Odijk

Deelfietsdrama niet naar Groningen

Deelfietsen zijn de komende tijd niet welkom in Groningen, dat is gisteren in de gemeenteraadvergadering besloten. Voordat de fietsen toegestaan worden, moeten er eerst duidelijke regels komen. Zo probeert de gemeente een deelfietschaos te vermijden, zoals vorig jaar ontstond in Amsterdam.

Een besluit was nodig, omdat verschillende internationale aanbieders inmiddels bij de Gemeente Groningen hebben aangeklopt om hun deelfietsnetwerk naar de studentenstad uit te breiden. Eerst moeten er regels komen. Voor het opstellen van de regels houdt de gemeente naar eigen zeggen veel contact met Amsterdam, maar ook met andere steden die ‘worstelen’ met deelfietsen. In een schriftelijke reactie laat de gemeente weten te verwachten dat de regelgeving omtrent deelfietsen komende zomer gereed is.

Van kleine start-up naar complete chaos

In het voorjaar van 2017 kreeg Vikenti Kumanikin groen licht van de Gemeente Amsterdam om zijn deelfietsbedrijf FlickBike op te zetten. Hij plaatste duizend fietsen op verschillende plaatsen in Amsterdam. Via een app konden gebruikers de fietsen vinden, ontgrendelen en er vervolgens op fietsen. Een aantal weken later begonnen ook grote internationale spelers op de deelfietsmarkt zich te mengen in Amsterdam. Kumanikin geeft dit als reden voor de enorme chaos. ‘Ik heb van tevoren goed gekeken hoeveel fietsen er nodig waren en waar’, stelt hij. ‘Die grote spelers zijn gewoon lukraak duizenden fietsen neer gaan zetten. Dan verpest je het concept’.

Dit resulteerde in duizenden extra fietsen in de stad, waar het doorgaans al druk is met fietsverkeer en geparkeerde fietsen. De gemeente Amsterdam laat in een schriftelijke reactie weten dat de openbare ruimte in Amsterdam inderdaad schaars is en dat het plaatsen van grote aantallen deelfietsen de druk op de openbare ruimte onevenredig vergrootte. Het grootste probleem was echter dat de deelfietsbedrijven opereerden volgens een free-floatingconcept, wat inhoudt dat de fietsen na gebruik overal mogen worden neergezet. Dit leidde tot veel klachten, aldus Kumanikin. ‘Fietsen lagen op de grond, werden expres op hoopjes verzameld of bij het grofvuil gezet’.

Nieuwe start, nieuwe regels

Na ruim honderd klachten in drie maanden besloot de Gemeente Amsterdam de deelfietsen te verbieden en weg te halen: er was eerst tijd nodig om regels op te stellen. Voor Kumanikin ‘een ramp’. ‘Mijn dienstverlening in Amsterdam, toen mijn enige, werd de nek omgedraaid’. Inmiddels biedt FlickBike ook deelfietsen aan in andere steden, zoals Rotterdam.

Nu, ongeveer drie maanden na het verbod, geeft de Gemeente Amsterdam aan het aanbieden van deelfietsen ‘gereguleerd toe te staan’. Er zullen drie bedrijven een vergunning krijgen om maximaal 3000 deelfietsen te plaatsen en er komen speciale ‘deelfietsparkeerplaatsen’ door de hele stad. Welke bedrijven de vergunning krijgen is nog niet duidelijk.

 

Deelfietsen en de bestaande fietsproblematiek

Moet Groningen Amsterdam achterna in het reguleren van het aanbod van de deelfietsen? Met meer fietsen dan inwoners is Groningen qua fietsen al redelijk vol. Niet voor niets is er sinds vorig jaar een ‘flitsteam’ van de gemeente, dat de fietsoverlast in de stad moet tegengaan. Jeroen Bos, projectmanager van het flitsteam, geeft aan dat deelfietsen niet per se extra overlast hoeven te veroorzaken. Daar moeten goede afspraken over gemaakt worden, die afgestemd zijn op Groningen. ‘Er waren dus bedrijven die hier vrachtwagenladingen aan fietsen neer wilden zetten’, meent hij. ‘Dat wordt veel te vol, het is hier geen China’.

Ondanks dat er door het toelaten van deelfietsen eerst meer fietsen zullen komen, kan het op de lange termijn wellicht bijdragen aan minder ‘eigen’ fietsen op straat, aldus de Gemeente Groningen. Kumanikin stelt daarnaast dat deelfietsen een uitkomst kunnen bieden voor mensen die buiten de stad werken of mensen die de fiets gewoonweg niet vaak gebruiken. De Gemeente Amsterdam laat weten de deelfietsen vooral te zien als een middel om de stad gezond en bereikbaar te houden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *