Fastfood-Italiaan en klassieke Italiaan zijn prima buren

Jiske van der Velden & Ireen van der Horst

GRONINGEN – De Pastafabriek, Vapiano, Happy Italy: Italiaanse fastfoodrestaurants vestigen zich massaal in Groningen. Tegelijkertijd kent de binnenstad al jaren veel klassieke Italiaanse restaurants. Veranderen deze fastfood-Italianen de Groningse binnenstad? 

Valerio Pizzonia, eigenaar van klassiek Italiaans restaurant Gustatio, is van mening dat eetgelegenheden zoals Vapiano en Happy Italy weinig weg hebben van de echte Italiaanse keuken. ‘’Het enige dat deze restaurants Italiaans maakt, is dat ze zich Italiaans noemen. Zij staan namelijk toe dat mensen die niet Italiaans zijn Italiaans eten maken’’, vertelt Pizzonia.

Bovendien kan Italiaans eten volgens hem niet als fastfood behandeld worden. Ook Silvia Ellena, Italiaanse studente in Groningen, beaamt dat Italiaans eten geen fastfood kan zijn. ‘’Als ik aan fastfood denk, dan is dat Amerikaans. Niet Italiaans’’, zegt Ellena. Toch begrijpt ze het succes van de fastfood-Italianen wel: ‘’Italiaans eten trekt veel mensen, én met een reden!’’

De Groningse binnenstad telt elf klassieke Italiaanse restaurants, zoals die van Pizzonia. In 2015 kwam daar fastfood-Italiaan De Pastafabriek bij. Twee jaar later opende Vapiano. En afgelopen maart kwam er een derde pasta-gigant in de stad: Happy Italy.

Volgens Saraya Bathoorn, manager in opleiding bij Happy Italy, evenaren zij wel degelijk de authentieke Italiaanse keuken. Hiervoor gebruikt Happy Italy originele Italiaanse recepten. “Onze pizza Tonno is bijvoorbeeld gewoon een echte originele pizza Tonno zonder kaas, terwijl de meeste Pizza Tonno’s in Nederlandse restaurants mét kaas zijn’’, vertelt ze.

Roel Witwerts, eigenaar van De Pastafabriek, gelooft niet zo in het begrip ‘authentieke Italiaan’. ‘’De eerste pasta was ook niet Italiaans, die komt uit China. En de eerste pizza’s werden in Turkije gemaakt”. Hij ambieert dan ook totaal niet om authentiek Italiaans te zijn. Witwerts gebruikt in zijn zaak Italiaanse recepten en namen, maar het zijn volgens hem de klanten die de Pastafabriek als Italiaans restaurant bestempelen.

Maar wat betekent de opkomst van deze giganten voor de Groningse binnenstad? Pizzonia van Gustatio maakt zich er zorgen over. ‘’Ik geloof dat kwaliteit en kwantiteit niet samengaan. Het is het een of het ander’’, zegt hij. De fastfood-Italianen zijn volgens Pizzonia kopieën van elkaar.  Daarom zou hij liever niet drie fastfood-Italianen in de stad zien. ‘’Ze zijn precies hetzelfde. De Pastafabriek was er alleen eerder’’, zegt hij.

Witwerts van de Pastafabriek vindt het daarentegen geen probleem dat Groningen inmiddels drie vergelijkbare Italiaanse fastfoodrestaurants heeft. ‘’Het maakt mij niet uit. Amazon komt ook naar Nederland, terwijl Bol.com en Wehkamp hier al bestaan. De consument bepaalt wel waar hij heengaat’’, vertelt hij. ‘’En als ondernemer moet je arrogant zijn, ik ben gewoon de beste’’, vervolgt hij.

Het naast elkaar bestaan van fastfood-Italianen en klassieke restaurants is volgens Italië-expert Edward Hendriks van DitisItalie.nl  goed mogelijk in Groningen.  ‘’De meeste gasten weten dat het eten bij zo’n groot restaurant anders is dan in een kleinschalig restaurantje. Toch kunnen ze prima naast elkaar bestaan”, meent hij.  ‘’En misschien denken mensen als ze het eten bij Happy Italy lekker vonden wel: dan ga ik ook eens naar dat klassieke Italiaanse restaurant in de stad.’’, vervolgt hij.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.