Start-up Chordify vindt Groningen “gewoon een hele fijne stad”

Groningen is een echte start-up-stad. Zo is de Hanzehogeschool nummer-1-producent van ondernemers in Nederland en zijn sommige Groningse ondernemingen zoals HackerOne en Catawiki in de afgelopen jaren in korte tijd wereldwijd actief geworden. Een andere start-up met zo’n succesverhaal is Chordify, een digitale akkoordenproducent.

Door Aron de Jong en Wouter Hoving

Karaoke, niet met tekst, maar met akkoorden, dat is Chordify in een notendop. Het programma herkent de akkoorden onder een liedje en geeft die weer, zodat er kan worden meegespeeld op gitaar of piano. En met dat idee is het in Groningen opgerichte bedrijf niet onbekend gebleven: maandelijks hebben zij zes miljoen bezoekers uit 250 landen in de wereld.

Dion ter Heggeler, co-founder en mede-ontwerper van Chordify, herinnert zich nog het moment dat de website net gelanceerd was in 2013. “Tijdens de lunch waren we net een half uurtje live, en toen zagen we dat we over de hele wereld al tien gebruikers hadden. Dat was best wel een euforisch moment.” Al gauw bleek dat de onderneming erg relevant kon zijn; voor Ter Heggeler werd het nummer ‘Get Lucky’ van Daft Punk symbolisch voor die relevantie. Het nummer was een hype maar er waren nog nergens akkoorden te vinden, behalve bij Chordify, die de akkoorden direct van de muziek herkent. “Dat was goed terug te zien in de statistieken.”

Groningen als start-up-omgeving

Volgens Ter Heggeler is de stad Groningen een prettige plek voor het bedrijf. Tegelijkertijd denkt hij dat Chordify ook ergens anders had kunnen slagen. “Ik geloof niet dat de locatie heel erg bepalend is voor ons type product,” vertelt hij. In Nederland woont überhaupt slechts twee procent van alle gebruikers van Chordify. Wel is Groningen een geschikte stad voor start-ups omdat het netwerk in Groningen relatief klein is, waardoor andere bedrijven elkaar veel tegenkomen en van elkaar leren, vindt Ter Heggeler. Ook de gemeente helpt hierbij, door bijeenkomsten te organiseren. Groningen noemt hij dan ook overzichtelijk plek met een energieke cultuur. “Ik vind het gewoon een hele fijne stad.”

Voorlopig blijft Chordify dan ook in de stad. “Je hebt wel start-up-clichés van: ‘als je het echt wil maken, dan moet je naar Silicon Valley’. Dat zal deels waar zijn, maar wij met onze nuchtere Nederlandse, Groningse mentaliteit hebben zoiets van: wat we nu doen is tof.” Verhuizen is dus niet nodig, maar of het in de toekomst ooit gebeurt – wellicht naar Silicon Valley – sluit Ter Heggeler ook niet uit.

Tegenslagen

“Een dieptepunt waarop we wilden stoppen kan ik me niet herinneren.” De enige tegenslag die Ter Heggeler zich kan herinneren ontstond op het moment dat twee derde van gebruikers plotseling wegbleven. Achteraf kwam dit vermoedelijk door een algoritmewijziging van Google, omdat Chordify-gebruikers doorgaans via de zoekfunctie van Google muziekakkoorden willen vinden.

Stoppen gebeurt dus sowieso niet. “We hebben nog super veel plannen,” zegt Ter Heggeler. Zo wil Choridfy inzetten op educatieve doeleinden van het product, algoritmeverbeteringen, het gebruik socialer en interactiever maken, en misschien teksten, ritmes en slagjes toevoegen. “Het kan altijd harder, mooier, beter, bolder, maar het gaat wel gewoon heel goed.”

Start-ups

Chordify is niet de enige geslaagde start-up. In de bedrijfverkiezing ‘Deloitte Fast 50’ wemelt het van de bedrijven uit Groningen zoals Catawiki en Voys. Hieronder staan een aantal geslaagde start-ups die Groningen zijn opgericht en inmiddels wereldwijd actief zijn.

 

Wat je precies met Chordify kunt, wordt in onderstaande video beschreven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.