De sportschool? Morgen begin ik echt!

2019 is alweer een maand aan de gang. Hoog tijd dus voor een kritisch evaluatiemoment: hoe staat het ervoor met onze goede voornemens voor het nieuwe jaar? Dit is het eerste artikel in het drieluik over goede voornemens. Vandaag bekijken we hoe het gaat met de nieuwe, fanatieke sportschoolbezoekers. Houden ze het een beetje vol? En hoe zorgen we ervoor dat we na januari blijven bewegen?

Onderzoeksbureau Sherloq zocht uit dat meer dan de helft van de Nederlanders het nieuwe jaar begon met goede voornemens. Als we onszelf mogen geloven, wordt het een gezond en sportief jaar, want de top drie goede voornemens bestaat uit meer sporten, gezonder eten en afvallen. Maar gaan we dit met z’n allen ook waarmaken?

Volgens de statistieken is de kans dat we allemaal afgetrainder en slanker dan ooit de eindstreep van 2019 gaan halen erg klein. Al schatten bijna alle deelnemers aan het onderzoek de kans op slagen redelijk tot zeer groot dit jaar, toch bleek dat in 2018 slechts minder dan de helft zichzelf wist te bewijzen.

Sportscholen zijn de eersten die dit kunnen beamen. Vivianne van Springs Sports&Danceclub in Groningen vertelt dat het ledenaantal in hun sportschool aanzienlijk groeit na oud en nieuw, maar dat na anderhalve maand de fitnessruimtes alweer een stuk rustiger worden. “In maart is er al niks meer over van de drukte”, vertelt ze lachend. Ook Nadine van Sportief90 herkent die magische grens van twee maanden, waarna de fanatiekelingen ineens van de aardbodem verdwenen lijken te zijn. Een groot deel zegt volgens Vivianne het abonnement niet  op, maar komt nog sporadisch langs, onder het mom van ‘iets is beter dan niets’. “En vlak voor de zomervakantie”, lacht ze. “Dan is het ook ineens weer druk.”

Hoe kan het dat we het zo lastig vinden om ineens meer te gaan bewegen en dit dan ook nog vol te houden? We vroegen het aan Nico van Yperen, professor sport- en prestatiepsychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) . Hij houdt een eigen blog bij over de mentale aspecten van sport en presteren. Volgens Van Yperen zijn er op sportief gebied twee aspecten die bepalen óf je gedrag verandert en hoelang je dit volhoudt: de persoon zelf en zijn of haar omgeving. Allereerst is het volgens hem belangrijk dat je vanuit sterke, intrinsieke motivatie begint met sporten. De kans van slagen is het grootst wanneer je een sport ontdekt die je echt leuk vindt en het sporten past bij wie je als persoon wilt zijn.

Van die intrinsieke motivatie is bij studente Mirre van de Klok (22) niet echt sprake. Ze heeft vandaag haar sportschoolabonnement dan ook maar opgezegd. “Ik ging een tijdje wel twee à drie keer in de week, toen begon ik het ook wel leuk te vinden”, legt ze uit. “Ik merkte resultaat, ik voelde dat ik strakker in mijn vel zat, dat motiveerde wel eventjes.” Toch ging het haar te veel tijd kosten en zag ze al snel de noodzaak niet echt. “Ik ben niet te dik, dus dan is de motivatie om te gaan al snel weg.” Mirre vertelt dat ze een druk sociaal leven heeft en haar tijd liever daaraan besteedt dan in haar eentje te gaan sporten. “Ik las laatst dat het helemaal geen zin heeft om te gaan sporten voordat je bier gaat drinken en ja, de dag erna ben je brak, dus dan ga je ook niet. Dus eigenlijk blijft er ook gewoon geen tijd over om te sporten.”

De situatie waarin Mirre ziet, illustreert volgens VanYperen hoe belangrijk het tweede aspect is voor langdurige gedragsverandering: je omgeving. Volgens hem zijn mensen van nature gewoontedieren, waardoor je snel blijft hangen in oude patronen en gedragingen. Die worden vaak gestuurd door je omgeving. “Wanneer in je vriendengroep iedereen liever op de bank hangt en bier drinkt dan een rondje te gaan hardlopen, zul je zelf ook snel in deze oude patronen terugvallen”, legt  Van Yperen uit. Hij raadt beginnende sporters daarom aan om, samen met het eigen gedrag, ook de omgeving aan te passen. “Zoek gelijkgestemden, zoals een bootcampklasje of een hardloopgroep. Dan wordt het gemakkelijker om je eigen gedrag vol te houden”, aldus Van Yperen.

Volgens Vivianne beginnen de nieuwjaarssporters in haar sportschool vaak erg fanatiek met sporten, maar weten ze het op de lange termijn niet vol te houden. Nadine herkent dit en legt uit dat ook op hun sportschool veel mensen na een paar weken flink sporten in januari toch de zin of tijd kwijtraken om te blijven komen. Volgens Van Yperen is het dan ook belangrijk om zoveel mogelijk barrières weg te nemen om te gaan sporten. “Zoek een sportschool of vereniging in de buurt, het liefst op loopafstand, zodat je geen excuus hebt om niet te gaan.” Ook benadrukt hij dat het tijd kost om gedrag te veranderen en afscheid te nemen van je oude gewoontes. “Zorg dat je een vaste dag in de week afspreekt om met anderen te gaan hardlopen of tennissen, dan wordt het gedag vanzelf een gewoonte en hoef je jezelf er niet steeds in je eentje toe te zetten.”

Of goede voornemens een goed idee zijn? Als het aan Mirre ligt in ieder geval niet. “Als je het echt belangrijk vindt om iets te gaan veranderen, waarom zou je dan wachten tot 1 januari? Ik was niet gemotiveerd genoeg om te blijven sporten, maar ben wel begonnen toen ik zelf vond dat het daar tijd voor was.” Precies dat belletje moet volgens Van Yperen gaan rinkelen om het vol te houden: “dit wil ik echt.”

Kijk hieronder 8 tips om te gaan en blijven sporten.

Dit is het eerste artikel van onze reeks over goede voornemens. Lees ook over stoppen met roken en minder alcohol.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.