Facebook verleden tijd?

Vorig jaar besloten zo’n 640.000 Nederlanders te stoppen met Facebook. De simpele verklaring voor deze forse daling: gebrek aan vertrouwen door schandalen met datalekken en nepnieuws. Dit blijkt uit het Nationale Sociale Media Onderzoek 2019.

Promovendus Nieuwe Media en Sociale Netwerken Marc Esteve Del Valle ziet dat de trend om geen of minder Facebook te gebruiken zich vooral kenmerkt onder jongeren. ‘De groep jongeren die Facebook gebruikt wordt minder. Ze maken meer gebruik van andere sociale platformen zoals Instagram.’

Socialmediadeskundige Sonja Loth licht toe dat tieners al een tijdje overstappen naar andere netwerken. Zij vertelt dat jongeren vaak de eerste groep zijn die vertrekken. Ze willen niet op dezelfde plek als hun ouders zijn. ‘’Dat zie je al sinds 2000 op sociale media’’, zet Loth. ‘’Jongeren stappen op, en waar jongeren heengaan komen ouderen uiteindelijk achteraan.’’

Het Facebookgebruik van studenten van de Rijksuniversiteit Groningen past bij deze waarnemingen. De studenten zijn zich steeds meer bewust van hun sociale media gebruik en nemen in overweging om Facebook helemaal niet meer te gebruiken. Luister hier wat de studenten over hun Facebook gebruik (of het ontbreken daarvan) te zeggen hebben:

 

Of Facebook financiële gevolgen merkt door de daling in het aantal gebruikers staat volgens Esteve Del Valle vast. ‘Maar, gebruikers die niet meer op Facebook zitten, gebruiken nog wel WhatsApp of Instagram.’ Deze bedrijven vallen onder moederbedrijf Facebook en groeien volgens het Nationale Sociale Media Onderzoek 2019 nog steeds aanzienlijk. Instagram zelfs met 20%. Hierdoor hoeft Facebook zich geen financiële zorgen te maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.