Groningen op de kaart: toerisme in Stad

In de naweeën van Eurosonic Noorderslag lanceerde Marketing Groningen afgelopen weekend een nieuwe promotievideo: ‘2019, hét jaar dat je naar Groningen moet komen’.“Vorig jaar werd Groningen door CNN ‘het winnende alternatief van Amsterdam’ genoemd, en dat wordt dit jaar alleen maar meer bevestigd”, aldus Marketing Groningen.

Waarom moeten de toeristen in 2019 naar Groningen komen? Volgens Marketing Groningen komt dat doordat ‘verschillende Groninger parels’ dit jaar feest vieren. Het Groninger Museum bestaat bijvoorbeeld een kwart eeuw, Werelderfgoed de Waddenzee blaast dit jaar tien kaarsjes uit en ook wordt het honderdjarig bestaan van het vrouwenkiesrecht uitvoerig gevierd.

Daarnaast wordt in 2019 het Groninger Forum en een vernieuwde Martinitoren geopend en worden festivals zoals Clash XXL, Stadspark Live en Paradigm georganiseerd. Dat hier veel bezoekers op af komen blijkt uit de cijfers: Eurosonic Noorderslag trok dit jaar bijna 43.000 bezoekers, en voor Stadspark Live heeft de organisatie bij de gemeente een vergunning aangevraagd voor zo’n 20.000 bezoekers.

Inzet op toerisme in de stad

“De reacties op de video zijn tot nu toe positief”, meent Sandra Lambers van Marketing Groningen. Met de promotievideo wil Marketing Groningen de stad én de provincie op de kaart zetten. De stad Groningen is in 2018 ook al meerdere keren verschenen in internationale media: zo verscheen Groningen op de lijst ‘Best party destinations for backpackers’ van The Guardian, tipte Lonely Planet WinterWelVaart en sierde Groningen als één van de ‘Best places in Europe to visit’ van CNN Travel en The New York Times.

Reden genoeg voor Marketing Groningen om flink in te zetten op het toerisme in de provincie. Cijfers van 2018 zijn er nog niet, maar in 2017 bezochten al  436.000 toeristen de stad en hadden zo’n 17.200 mensen een baan in het toerisme. De provincie wil deze werkgelegenheid verder stimuleren.

Om het toerisme te bevorderen, heeft Marketing Groningen voor 2019 ruim 482.000 euro subsidie ontvangen. Met de verwachting dat de wereldwijde toeristische sector in 2030 met 50% is gegroeid, lijkt dit geen weggegooid geld te zijn.

Bye Bye Groningen

Vooralsnog lijken veel partijen in Groningen zich vooral in te zetten voor een groei in toerisme. Maar er klinken al wel voorzichtige tegengeluiden. Van journalist Nikki Sterkenburg bijvoorbeeld: in een artikel voor Elsevier zet ze de nominatie van CNN in perspectief met de documentaire Bye Bye Barcelona, waarin de negatieve gevolgen van het massatoerisme schrijnend duidelijk worden. “Met de groeiende toeristische overlast van stedentrippers zit vrijwel niemand nog te wachten op zo’n nominatie van CNN”, meent Sterkenburg.

Volgens de provincie gaat Marketing Groningen vooral inzetten op duurzaam toerisme ‘om de kenmerken die Groningen zo uniek maken, intact te laten’. Hierbij moet gedacht worden aan het aantrekkelijker maken van duurzaam vervoer zoals de trein en het investeren in duurzaam verblijf.”Daarnaast proberen we bewustwording over duurzaamheid te creëren onder de mensen die het gebied bezoeken”, aldus Lambers.”Onze promotie is ook gericht op de combinatie van Groningen stad en andere gebieden in de noordelijke provincies, zoals het Waddengebied”. Het zwaartepunt van het toerisme komt dan ook niet alleen op Groningen te liggen, maar wordt verspreid over het gehele gebied.

De toeristische overlast die wordt getoond in documentaires zoals Bye Bye Barcelona, lijkt Groningen in ieder geval nog even bespaard te worden. Geen Bye Bye Groningen, maar vooralsnog Groningen als beste alternatief voor Amsterdam.

Bekijk in onderstaande Storymap wat Groningen volgens verschillende media zo speciaal maakt:

Omslagfoto: Pixabay

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.