In Fyre en vlam

Een camera glijdt over een strand: de zee blauwer dan de lucht, vrouwen mooier dan het weer. En dan een stem: “De echte ervaring gaat alle verwachtingen te boven. Het is moeilijk onder woorden te brengen wat het gaat zijn.” Zo begint de trailer voor het Fyre Festival: het meest waanzinnige festival aller tijde. Het nieuwe Woodstock, maar exclusiever. Nog decennia lang zou men napraten over dit epische feest. Of nou ja, dat was de bedoeling.

Deze maand verschenen er ineens twee documentaires over het Fyre festival. Samen geven ze een beeld van wat er allemaal misging: van de ongelooflijke hype aan het begin tot de dramatische afloop waarbij bezoekers vast zaten op een eiland in de Bahama’s met een onaf festivalterrein en te weinig slaapplekken en eten.

 

Hoe het begon

Billy McFarland, een jonge ondernemer, bekend van de omstreden Magnises creditcard, en rapper Ja Rule hadden een idee voor een app. Met de app, genaamd Fyre, kon je makkelijk online artiesten boeken. Om de app te promoten besloten ze een festival te organiseren. Hoe dat er precies uit zou komen te zien wisten ze nog niet, behalve dat het groots, exclusief en episch moest zijn en georganiseerd werd op de Bahama’s.

Ze maakten een trailer en schakelden influencers in om die te promoten via sociale media. Hoe dat gebeurde wordt in deze video uitgelegd: 

 

 

De campagne sloeg aan, en niet zo’n beetje ook. Binnen een paar dagen waren alle kaarten verkocht, ongehoord voor een festival van deze schaal dat nog niet eerder was georganiseerd. Daarna begon de organisatie. Een festival van deze schaal heeft normaal gesproken minstens een jaar nodig om alles gedaan te krijgen.

Het Fyre festival had tussen het lanceren van de trailer en de gekozen datum minder dan drie maanden.

 

De verantwoordelijke

“Deze man is of geniaal of compleet gestoord.” Een variatie op deze zin komt minstens tien keer voorbij in de documentaire van Netflix, geregisseerd door Chris Smith. De man in kwestie is McFarland, de grote boeman van het verhaal, die op vreemde manieren aan zijn geld kwam en weigerde het festival af te lassen, ook al waren duizenden mensen daar de dupe van.

De hele documentaire lang zeggen medewerkers dat ze organisator McFarland waarschuwden dat er te weinig tijd was. Maar ondertussen bleven ze brandjes blussen. Als bezoekers klachten hadden of moeilijke vragen stelden op sociale media zei McFarland dat ze de comments moesten verwijderen en ze deden wat hij zei. Als het geld weer op was maakten ze beloftes aan aannemers en bezoekers waarvan ze wisten dat ze die ze niet waar konden maken.

Event producer Andy King zegt op een gegeven moment: “Ik bleef maar tegen mensen zeggen: ik werk al vier jaar met Billy McFarland. Vertrouw hem, hij is fantastisch en ik denk dat we dit kunnen doen. Maar we konden het niet doen.”

 

Controverse

Het zou goed kunnen dat de milde houding tegenover de medewerkers ermee te maken heeft dat de Netflix Documentaire is gemaakt door hetzelfde bedrijf dat de sociale media voor het Fyre festival verzorgde.

Fire Fraud, van Hulu, geregisseerd door Jenner Furst en Julia Willoughby Nason is overigens ook niet helemaal zuiver. De makers zouden McFarland 250 duizend dollar hebben betaald om hem te kunnen interviewen.

 

De jeugd van tegenwoordig

Hoe kon het dat dit festival zo populair werd? De kaartjes waren peperduur, (tussen de vijftienhonderd dollar en vierduizend dollar) en er waren al vanaf het begin signalen dat het niet goed ging. Er was een twitteraccount genaamd @FireFraud dat al ver vantevoren waarschuwde dat het festival niet te vertrouwen was en een website, Fyrecay.com, waarin details gelekt werden die direct afkomstig waren uit vergaderingen.

In de documentaire op Hulu, Fyre Fraud, wordt het festival in een bredere context geplaatst. De focus ligt bij hen op het belang van influencer: mensen die een grote hoeveelheid volgers hebben online die daar vaak hun geld aan verdienen, bijvoorbeeld door product placement.

Het Fire festival betaalde influencers om het bestaan van het festival te verspreiden. Ze gaven het festival sterallure. Hier moest je bij zijn, dit mocht je echt niet missen. Het beoogde publiek waren jonge mensen die willen leven als goden en opkijken naar influencers die online een wereld creëren waarin ze doen alsof die droom ook echt bestaat.

 

Wat is waarheid?

Na het Fyre festival is er tegen McFarland een schadeclaim van vijf miljoen dollar ingediend, die hij verloor. Ja Rule is niet veroordeeld. Inmiddels zit McFarland zelfs achter tralies omdat hij vrijwel meteen na het festival begon met het verkopen van niet bestaande tickets. Aan het einde van de dag verschilt hij niet zoveel van de mensen die hij oplichtte: ook hij wilde leven als een god, maar net als het Fyre festival bleek dat een lege droom.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.