Rabobank zet in op culturele diversiteit

Wiebe Draijer, voorzitter van de Rabobank wil het percentage werknemers met een cultureel diverse achtergrond binnen de Rabobank voor 2020 verdubbelen. Dat zei hij afgelopen dinsdag bij de tweede bijeenkomst van de Alliantie Culturele diversiteit in de Top. Op dit moment hebben 3,5% van de werknemers binnen de Rabobank een cultureel diverse achtergrond, dat moet dus 7% worden.

Tijdens de top praatten grote bedrijven die diversiteit op hun agenda hebben staan, onder andere Shell, Phillips, Unilever en de Rabobank, met organisaties die zich inzetten voor diversiteit en ambassadeurs, zoals koningin Máxima. De Rabobank, die zich veel inzet voor diversiteit, was vorig jaar betrokken bij de oprichting van de Alliantie.

 

Diversiteit binnen de Rabobank

“Nederland heeft altijd een internationale focus gehad, maar door de huidige tweedeling in de samenleving wordt diversiteit als een probleem gezien. En dat is jammer, want divers talent is goed voor bedrijven,” zegt Roeli Pot, global manager diversity and inclusivity bij de Rabobank.

Het bedrijf is al erg veranderd de afgelopen paar jaar. Toen Pot in 2014 bij de Rabobank ging werken zaten er geen vrouwen in de Raad van Bestuur en in de rest van het bedrijf was slechts 5 procent vrouw. Inmiddels zijn vier van de tien bestuurders vrouw en de leidinggevende laag onder het bestuur bestaat voor 30% uit vrouwen.

 

“Mijn droom is dat mijn baan overbodig wordt”

 

Mooi, maar nog lang niet klaar

Volgens Alice Odé, van Diversiteit in Bedrijf, valt er bij de Rabobank nog winst te behalen. Verdubbelen van 3,5 naar 7 % is nog steeds niet heel veel. Toch is ze vooral positief. Wat de Rabobank volgens haar goed doet is dat er binnen het bedrijf veel contact is tussen diverse groepen en het bestuur. Werknemers kunnen zelf ideeën aandragen en aangeven wat er beter kan.

Overigens voegt ze hier aan toe dat dit niet uniek is voor de Rabobank. Er zijn bij de Alliantie Culturele diversiteit in de Top meer bedrijven betrokken die zich actief bezighouden met diversiteit. “Maar dan heb je het over tientallen bedrijven. Dat is mooi, maar niet genoeg.”

Hoe pak je het aan?

Volgens Pot is meer culturele diversiteit vooral een kwestie van meer mensen benoemen. Daarnaast heeft de Rabobank bijvoorbeeld een jaarlijkse ‘diversiteitsprijs’ die binnen het bedrijf wordt uitgereikt. Vorig jaar is die gewonnen door een project in de Den Haagse Schilderswijk.

Volgens Odé zijn dat soort projecten belangrijk. Zo laat je als bedrijf aan de buitenwereld zien waar je voor staat. Diversiteit is volgens haar niet alleen een kwestie van mensen in een bepaalde positie benoemen, ze moeten zich ook thuis voelen. “Mensen moeten denken: dit is mijn bedrijf.”

 

“Diversiteit is voor mensen bijna iets tegennatuurlijks”

 

Aandacht blijft belangrijk

“Mijn droom is dat mijn baan overbodig wordt. Dat het niet meer nodig is dat iemand apart aandacht voor diversiteit moet vragen.” Maar dat is voorlopig nog onwaarschijnlijk. Uit een studie van McKinsey&Company uit 2015 blijkt dat als een bedrijf stopt actief in te zetten op diversiteit, de diversiteit weer daalt.

Pot: “Diversiteit is voor mensen bijna iets tegennatuurlijks. We kiezen sneller voor mensen die dicht bij ons staan, maar in een bedrijf wil je juist diversiteit. Dan kan je mensen met verschillende meningen tegenover elkaar wil zetten. Dat zorgt voor veel meer creativiteit.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.