Wat aardbevingen zoal losmaken

De expositie ‘Bevings’ van kunstgenootschap Pictura heeft deze week haar deuren geopend. In totaal hangen er 120 kunstwerken die geïnspireerd zijn op de aardbevingenproblematiek. We trokken erheen met de camera. 

“Het gebeurt niet vaak dat we een politiek thema aansnijden”, vertelt organisator en zelf exposerend kunstenaar Hans van der Veen. “Maar de aardbevingenproblematiek wilden we toch eens aan bod laten komen om de betrokkenheid van de mensen met het thema te ervaren. En die bleek enorm. Meer dan honderd kunstenaars meldden zich aan.”

Dat levert heel wat variatie in stijlen op. De expositie is een aaneenschakeling van cartoons, collages, keramiek, gedichten, houten stellages en schilderijen.

Heel wat kunstenaars gingen met het begrip ‘scheur’ aan de slag. “Dan moet je er iets speciaals mee doen, er een extra laag aan geven, om het tot iets interessants te maken”, vertelt van der Veen.

 

Ook Marchien Koders verwerkte het begrip ‘scheur’ op een subtiele manier in haar kernachtige afbeeldingen van de Martinitoren.

 

“Het drukt verscheurdheid en frustratie uit. Vergetelheid ook: wat gebeurt er met een monument als enkel het geraamte overblijft?”

Voor inspiratie moest ze ‘t niet ver zoeken. Koders komt uit Westermden, het epicentrum van de aardbevingen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ook de buitenkant van het eeuwenoude Picturapand, ooit de pastorie van de verdwenen St. Walburgkerk op de hoek van het Martinikerkhof, is passend aangekleed voor de expositie.

 

Bij de voorstelling ‘De ontdekking van de Groninger gasbel’ kunnen bezoekers even hun geheugen opfrissen. Het focust voornamelijk op de geschiedenis van de Nederlandse energietoevoer vanaf de jaren ’60.

Ondanks dat het thema al een hele tijd speelt in deze regio, is het in kunst nog niet vaak uitgebeeld, vindt Van der Veen.  “Er zijn natuurlijk wel mensen die individueel, of met een kleine groep kunstenaars, iets rond het thema hebben gedaan. Maar nog nooit was er een expositie waarbij kunstenaars de open opdracht kregen om volledig vrij op het thema te reageren. Dat levert heel verschillende reacties op.

De eerste kamer van de expositie vat die verscheidenheid reacties treffend samen: van satirisch/cartoonesk tot bitter, en alles daartussen. “Cartoons als deze zien wij al jaren in de kranten. Maar wat is er veranderd?” vraagt dichtster-kunstenares Margriet Hidding zich af.  Ze verloor haar huis in Woltersum door de aardbevingen, en schreef er het gedicht ‘Krak’ over.

De aarde houdt haar adem
vast en zet zich schrap
dan zakt ze zuchtend in

Krak, zegt de bodem
Krak, zegt de scheur daar in mijn huis
en daar
en daar

Ik hou mijn adem in
en luister naar de stemmen 
in de wind
Wij winnen toch 
ga nu maar rustig slapen

Krak, zegt heel zacht mijn ziel

Het is slechts een voorbeeld van het soort kunstwerken waar de organisatoren op zoek naar gingen: een individuele artistieke uiting van betrokkenheid met een voor Groningers erg relevant thema. “Je kunt natuurlijk ook in een protestmars meelopen, petities uitdelen of ergens een blokkade opzetten”, vindt van der Veen. “Maar hier kun je als kunstenaar vanuit je eigen vakgebied de problematiek vatbaar maken en op die manier iets bijdragen.”

Of de voorstelling ook daadwerkelijk tot meer politieke bewustwording zal leiden, is nog maar de vraag. “Maar dat de gedeputeerde voor aardbevingen van de provincie Groningen onze expositie kwam openen, da’s toch al iets.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.