“De overheid ging er altijd vanuit dat verhuurders zich netjes gedragen”

GRONINGEN- Groningen krijgt een Steunpunt Huren. Mensen die een conflict hebben met hun huisbaas over bijvoorbeeld de hoogte van de huur, onderhoud van het huis, of inspraak kunnen contact opnemen met dit steunpunt. Zij worden dan door een professional geholpen.

PvdA-raadslid Maarten van der Laan diende een initiatiefvoorstel voor het steunpunt in. “Huurders hebben meer bescherming nodig. Huurbazen weigeren bijvoorbeeld reparaties uit te voeren en als huurders vervolgens klagen, worden ze soms uit hun huis gepest.” Er is een reden dat het steunpunt nog niet bestaat: “de overheid ging er altijd vanuit dat verhuurders zich netjes gedragen.”

Het voorstel is al goedgekeurd door de gemeenteraad van Groningen. Nu is het initiatief voor het steunpunt opgenomen in een meerjarenplan wonen en deze wordt aanstaande woensdag door de gemeenteraad behandeld.

Wanneer het steunpunt er precies komt is nog niet duidelijk. “Ik heb het voorstel al in oktober 2018 ingediend. Er zou begin dit voorjaar op terug worden gekomen, wanneer dit precies is, is mij niet verteld. Ik ga woensdag tijdens de gemeenteraad vragen op welke termijn het steunpunt er komt,” aldus Van der laan.

Arend-Jan(22) is student en heeft problemen met zijn huisbaas, die bijvoorbeeld de cv-ketel uitzet als hij langskomt, teveel huur vroeg, kamers binnenging zonder toestemming en de kamermuur van Arend-Jan niet netjes heeft gerepareerd na een poging zijn muur dunner te maken.

In zijn studentenhuis is een kamer die uit een hoofdkamer en een klein kamertje bestaat, waaraan de kamer van Arend-Jan ook grenst. Dit kleine kamertje is net minder dan vier vierkante meter, waardoor de huurbaas geen extra huur mag vragen. “De huurbaas dacht de muur tussen mijn kamer en die kleine kamer naast mij te vervangen door een dunne wand, zodat deze net meer dan vier vierkante meter zou worden. Dit lukte niet en toen heeft hij het niet goed gerepareerd. Hij heeft een gipsplaatje tegen een gat in de muur gezet en het behang is kapot gegaan.”

Daarnaast spant zijn studentenhuis een zaak aan tegen de huurbaas, omdat ze iedere maand te veel servicekosten betalen. Echter, hun huisbaas is het hier niet mee eens en vindt dat ze nog twintig euro per maand méér moeten betalen voor een schoonmaker die twee uur per week komt.

Arend-Jan verwacht dat hij zelf het steunpunt niet gaat gebruiken, omdat hij met zijn studentenhuis de zaak via de huurcommissie regelt. Wel denkt hij dat het steunpunt een goed idee is. “Veel mensen, bijvoorbeeld internationale studenten, weten niet goed wat hun rechten zijn. Voor hen zou het echt een uitkomst zijn.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.