Nieuwe oplichtingsmethode komt steeds vaker voor

GRONINGEN – De Groningse politie waarschuwt voor een nieuwe oplichtingsmethode, waarbij iemand zich telefonisch voordoet als bankmedewerker. De Fraudehelpdesk ontving in december de eerste melding van deze oplichtingsmethode: dat zijn er nu negentien.

Bij deze oplichtingsmethode worden slachtoffers zogenaamd door een medewerker van de bank gebeld, die beweert dat de bank een dubieuze transactie vanaf de rekening van de klant heeft geblokkeerd. De klant wordt vervolgens verzocht het geld naar een ‘kluisrekening’ over te boeken, wat in werkelijkheid de rekening van de oplichter is. 

“Het is een relatief nieuwe methode,” zegt Tanya Wijngaarde van de Fraudehelpdesk, een organisatie die slachtoffers van fraude helpt en voorlichting geeft over fraude-risico’s. “Niet zo lang geleden hebben we voor het eerst een melding over deze oplichtingsmethode gehad, die overigens erg goed werkt. We hebben hier nu al negentien meldingen van binnengekregen. Op de een of andere manier hebben ze de naam van klanten achterhaald, weten ze bij welke bank ze zitten en beschikken ze soms zelfs over hun rekeningnummer. Hierdoor winnen ze sneller het vertrouwen van mensen.”

Fraude komt steeds vaker voor in Nederland: het totale aantal meldingen, slachtoffers en de totale financiële schade van fraude is sinds 2017 flink gestegen. Zo ook de nieuwe oplichtingsmethode.

Ook de politie Noord-Nederland ziet de nieuwe oplichtingsmethode langskomen. “Het is een variant van oplichting die al in veel vormen bestaat. Het is natuurlijk super vervelend als dit je overkomt. Het voelt voor de slachtoffers heel erg omdat je bij deze methode in je vertrouwen geschaad wordt. Als je iets niet vertrouwt, neem dan altijd contact op met je bank. Zij weten of dit een manier is om je te benaderen. Zorg er dus voor dat je dit soort zaken altijd dubbelcheckt: liever een telefoontje te veel dan te weinig.”

Berend Jan Beugel werkt bij de Betaalvereniging, een ledenorganisatie van bedrijven die betaaldiensten aanbieden. Ook zij zien een toename in het gebruik van de oplichtingsmethode. “We vernemen steeds vaker dat deze vorm van fraude wordt toegepast,” vertelt Beugel. “Dat iemand belt en zich voordoet als iemand van de bank kwam al voor. Maar dit is net weer een andere variatie op hetzelfde thema. In de gesprekken met onze leden horen we hier steeds vaker over, ook al kunnen we dat niet met harde cijfers onderbouwen.” 

Volgens Beugel is vooral voorlichting belangrijk om deze en andere varianten van fraude tegen te gaan. De belangrijkste boodschap is volgens Beugel dat banken nooit zomaar vragen geld over te laten boeken. “Als ze zien dat iemand slachtoffer wordt van fraude, dan kunnen ze de rekening in overleg met de klant zelf blokkeren. Daar hoef je als klant helemaal niks voor te doen. Dus een bank die jou vraagt om geld over te boeken is bij voorbaat al verdacht: want waarom zou je dat doen, als de bank dat zelf kan doen?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.