Groninger retail vreest niet voor komst Amazon

GRONINGEN – De meeste Groningse winkels vrezen op de korte termijn niet voor de komst van webwinkel Amazon, zo blijkt uit een rondvraag onder winkeliers in het centrum. Dat komt bij de particuliere ondernemers vooral omdat zij überhaupt niet online actief zijn of vertrouwen op de kracht van hun persoonlijke service. Winkels die vallen onder een keten vinden hun producten onderscheidend genoeg.

Vandaag werd bekend dat webshop Amazon nog in 2020 naar Nederland komt. Het bedrijf verkocht al boeken in ons land, maar wil zich nu toeleggen op haar volledige assortiment. Daarnaast kondigde Bol.com, de huidige online marktleider, vorige week aan dat het gaat uitbreiden met een kledingassortiment. De Nederlandse consument weet buitenlandse webwinkels steeds beter te vinden, zo werd er in het derde kwartaal van 2019 bijna 20 procent meer aan hen besteed dan in dezelfde periode in 2018, dat meldt het CBS.

Bij een rondvraag in zestien winkels in het centrum van Groningen (Herestraat, Oude kijk in het jat, Zwanestraat) was een opvallend verschil tussen de mening van particuliere winkeliers en de grotere ketens. Zo vindt Jianhua Zheng (Zheng) als kleine ondernemer het runnen van een online winkel überhaupt te duur. “Grote webshops kunnen hun prijs laag houden en gratis verzenden of retourneren. Wij kunnen niet concurreren op het gebied van die kosten. Dan moet je er niet aan beginnen, want tegenwoordig krijg je negen van de tien verkochte jurken weer terug.”

In plaats daarvan proberen de particuliere ondernemers zich te onderscheiden door middel van goede service. “Wij adviseren de klant van top tot teen, inclusief koffie en een goed gesprek. Daar komen mensen voor terug,” zegt Zheng. Ook Sandro Cisci (SAN) herkent zich in dat onderscheidend vermogen. “Ik heb dertig jaar ervaring in de retail en verkoop geen eenheidsworst.” Cisci voorziet wel problemen op de langere termijn. “Als online winkels gaan concurreren zullen hun prijzen dalen, en daarvan zijn wij de dupe. Dan komen klanten bij mij iets passen en bestellen het vervolgens online omdat het daar goedkoper is.”

Particulieren die wel beschikken over een webshop worden niet angstig van de komst van Amazon. Zo zegt Maria Donkin (Stardrust): “Het is dat jij het me nu vertelt over hun plannen, maar ik hou me er niet eens mee bezig. Voor ons zijn alle online verkopen een extraatje, maar we zijn er niet afhankelijk van.”

De grotere ketens lijken in de onlinemarkt te vertrouwen op de kracht van hun product. “Wij hebben een eigen merk met een eigen uitstraling en concurreren niet op de prijs,” zegt Guido Boon (America Today) Bovendien ziet hij ook kansen. “Misschien kunnen we wel partijen van ons iconische regenjassen op Amazon gaan verkopen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.