‘Vervolging en Vrijheid: toen en nu’ van Stichting Folkingestraat Synagoge wordt positief ontvangen: “Het komt op deze manier toch iets dichterbij”

“Dus als er bij jullie nu kinderen in de klas komen die een ander geloof hebben, of een andere huidskleur, dan moeten jullie die niet buitensluiten. Zullen we dat afspreken?” Alle kinderen knikken driftig na deze vraag van ‘Ben Ali Libi’. Dan is er nog tijd voor een goocheltruc als afsluiting. Lachend vervolgen ze de route, op naar het volgende verhaal.

“Nu gaan we door naar punt 3 op de kaart, jongens” roept de rondleidster de enthousiaste kinderen na. Ze rennen vooruit. In totaal neemt de rondleiding ze mee langs vijf vrijwilligers, die rollen van lokale Joodse personen uit de oorlog spelen. Allen hebben ze zich goed in hun personage verdiept, de kinderen hangen aan hun lippen.

De hele maand januari doen ze deze rondleiding, de vrijwilligers van de Stichting Folkingestraat Synagoge in Groningen. In totaal komen er namelijk zo’n 250 basisschoolleerlingen langs, verdeeld over tien ochtenden. Het is onderdeel van een educatieprogramma, opgezet door de Stichting in samenwerking met het GRID Grafisch Museum Groningen. Één ochtend komen ze langs in de Synagoge, dan leren ze over het Jodendom en horen ze verhalen over de lokale Joodse geschiedenis. Vervolgens gaan ze nog een dagdeel naar het Grafisch Museum voor de creatieve verwerking van deze informatie volgens Geert Volders, de manager van Stichting Folkingestraat Synagoge.

Een pilot van het programma begon vorig jaar al, om te kijken of de opzet zou werken. “Iedereen was gelijk al enthousiast, alleen het kostenplaatje leek een probleem te worden. Gelukkig heeft de gemeente een subsidie voor projecten zoals deze. Hierdoor kunnen wij dit educatieprogramma gratis aanbieden aan basisscholen. De beschikbare plekken waren dan ook heel snel vol.” Aldus Volders.

Het programma in de Synagoge bestaat uit twee delen. Tijdens de rondleiding buiten regent het hard. “Grauw weer, dat past bij een grauw onderwerp” vindt de leerkracht van een van de klassen. De kinderen lijken er niets van te merken, ondanks de regen stellen ze veel vragen. “Dit is echt de laatste hoor, anders staan we hier over een uur nog.”

Centraal staat natuurlijk het thema ‘oorlog’, vanwege 75 jaar vrijheid. Het is te merken dat hier op school ook aandacht aan is besteed. Toch maken de verhalen van deze lokale Joden, al dan niet vermoord tijdens de oorlog, veel indruk. De kinderen zijn dan ook laaiend enthousiast. Volders snapt dat wel, “het komt op deze manier toch wat dichterbij dan wanneer je het uit een boek leert.”

Het onderwijzen van de kinderen is dan ook een voornaam doel van de Stichting Folkingestraat Synagoge. Volgens Volders heeft de Stichting vooral een educatieve en culturele functie binnen de (Groningse) samenleving. Niet alleen voor kinderen, ook voor volwassenen. Er worden dan ook regelmatig evenementen georganiseerd en er zijn vaak tentoonstellingen te zien.

Sommige exposities of evenementen houden heel duidelijk verband met het Jodendom, zoals bijvoorbeeld het tijdelijke Holocaust-monument ‘Levenslicht’ dat tot en met dit weekend in de Synagoge te zien is. Dit is echter geen vereiste, er worden ook regelmatig andere, ‘onafhankelijke’ evenementen georganiseerd. Volders benadrukt dan ook dat de Stichting Folkingestraat Synagoge geen Joodse stichting is.

Holocaust-monument ‘Levenslicht’ in de Synagoge Foto door Nikki Beerepoot

Ook voor de leerlingen uit groep 7 van de Joseph Haydnschool is er binnen genoeg te zien. Een prachtige gedekte tafel voor de sjabbat, de wekelijkse rustdag in het Jodendom waarbij er uitgebreid gedineerd wordt, trekt veel bekijks. Maar waar de kinderen pas écht enthousiast van worden zijn de bastognekoeken tijdens de pauze. En laten die nou ook nog eens koosjer zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.