Populariteit dragqueens stijgt, maar vergoedingen blijven achter

GRONINGEN – Dragqueens worden in Nederland steeds populairder. De boekingen nemen toe, maar in de vergoedingen is dit niet terug te zien. Ook ervaren dragqueens dat ze niet dezelfde professionele behandeling krijgen als andere artiesten.

Populaire televisieprogramma’s zoals RuPaul’s Drag Race, stimuleren het succes van dragqueens. Afgelopen zomer zond BNNVARA het eerste Nederlandse televisieprogramma met dragqueens uit, ‘De Diva in mij’, waarin vrouwen een make-over kregen. Het programma trok gemiddeld 80.000 kijkers.

Ook Jurjen Galema merkt een duidelijke toename in boekingen. Hij treed al vier jaar op als dragqueen Lola Lasagna in Groningen. ‘’Toen ik begon, hadden we misschien twee boekingen per jaar. Nu kan bijna elke queen maandelijks wel ergens op het podium staan.’’ Ondanks dat Galema merkt dat dragshows beter bezocht worden en de kroegen daarmee meer omzet maken, ziet hij daar zelf weinig van terug. ‘’Mensen noemen het een hobby en verwachten dat je voor bijna niets wel je trucje wil doen, voor de ‘exposure’.’’

Galema en zijn collega’s merken dat de gages tussen dragartiesten en andere acts niet hetzelfde zijn: ‘’Laatst was ik op een feest waar ook een Nederlandse zanger geboekt werd. Hij kreeg veel meer betaald dan wij voor een set van een halfuur.’’ Bij een ander optreden werd er een deel van de vergoeding van Galema na de show ingenomen, omdat er niet genoeg zou zijn omgezet: ‘’Terwijl het event super druk bezocht werd.’’

Ook Raoul Carlos herkent zich in deze behandeling. Hij is nu ruim een jaar actief als drag-dj Kassange, voornamelijk in Amsterdam. ‘’Veel dragqueens regelen hun eigen optredens. Daardoor heb je niemand achter je staan die je helpt met onderhandelingen.’’ Afgelopen zomer werd een vriend van Carlos gevraagd om als dragqueen op te treden op een festival. De vergoeding was 150 euro. Toen hij aangaf de boeking te weigeren, vanwege de te lage vergoeding, werd de boeker boos. ‘’Mensen begrijpen niet dat de voorbereiding voor zo’n optreden heel veel tijd kost. Je bent wel een paar uur bezig met je make-up. Dan kan zo’n bedrag nooit uit.’’

Omdat meerdere dragqueens deze problemen herkenden, is eind 2019 het eerste Nederlandse boekingskantoor met alleen dragacts opgericht. The Drag Agency opereert vanuit Amsterdam en vertegenwoordigt momenteel zeven artiesten. ‘’Maar je moet wel echt established zijn als queen om daar binnen te komen”, zegt Carlos. Hij regelt boekingen via zijn persoonlijke netwerk. ‘’In Amsterdam is de dragscene echt een community. Iedereen kent elkaar. Een succesvolle artiest kan jou dan aanraden voor een optreden.’’

Galema vormt eveneens een hechte groep met andere dragqueens die elkaar helpt met boekingen. Ze zijn van plan een standaard te stellen voor een minimum boekingsprijs en informeren elkaar over feesten waar ze niet professioneel behandeld zijn. ‘’Zo leren we allemaal van individuele ervaringen.’’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.