Start-ups in coronatijd: “Het water staat ons aan de lippen.”

GRONINGEN – Door de coronacrisis zijn jonge ondernemingen en start-ups in een lastige situatie beland. De economische vooruitzichten zijn onzeker, en investeerders houden hun geld liever in de eigen portemonnee. Alternatieven, zoals digitaal gaan, is niet voor iedere start-up een oplossing.

“Voor de coronacrisis ging het goed”, vertelt Anne. Ze is mede-oprichter van een start-up die zich al drie jaar richt op duurzaamheid. “We hadden goede investeerders, er was veel vertrouwen in het succes van de start-up. Dat is allemaal te gronde gegaan met de komst van corona. Niet alleen alles wat we hebben opgebouwd, maar ook het vertrouwen. Dat is heel pijnlijk om te zien.”

Ondernemers, ZZP’ers en start-ups krijgen harde klappen als gevolg van de coronamaatregelen. Tegelijkertijd zetten veel bedrijven zich schrap voor de voorspelde economische tegenspoed. En dat betekent: meer onzekerheid, minder investeringen, minder vertrouwen en minder groei. “Juist in deze fase zouden we moeten groeien en uitbreiden,” zegt Anne. “Maar dat kan niet, want het water staat ons aan de lippen.”

Rob van Wegen ziet die problemen ook. Hij is producent en verantwoordelijk voor het contact met festivals bij Innofest, een organisatie die start-ups en hun innovaties koppelt aan de juiste festivals en partners. “De reacties zijn erg wisselend, omdat de issues ook heel erg verschillen. Sommige ondernemers hebben juist meer tijd. Of gaan digitaal. Dan gaan ze online hun product verkopen. Maar dat wisselt onderling enorm.”

Ook bij Founded in Groningen, een organisatie die start-ups gericht op duurzaamheid helpt innoveren, zijn de gevolgen van de crisis merkbaar. “Maar veel van de start-ups die wij begeleiden, zijn nog klein,” zegt Lusanna Tehupuring, die functie van private lead vervult. “Ze maken daarom gebruik van een flexibele schil. Ze worden ook niet hard geraakt in hun omzet, omdat ze die vaak nog niet hebben.”

“Het gaat ons niet per se om het geld,” zegt Anne. “We willen een verandering teweeg brengen. Onze doelen vervullen. En dat kan nu niet. Digitaal gaan is voor ons geen optie, omdat wij ons product niet digitaal kunnen aanbieden. Ik snap dat dat voor andere start-ups misschien een oplossing is. Maar voor ons is het juist een extra uitdagingen, omdat er voor mijn gevoel op deze manier oneerlijke concurrentie ontstaat.”

Maar volgens Tehupuring is de crisis juist ook een goede manier om start-ups op scherp te stellen. “Het ging wel heel goed hier in Nederland. Start-ups schoten als paddenstoelen uit de lucht. Deze crisis vraagt start-ups om zichzelf te verbeteren en waar nodig opnieuw uit te vinden. En daarbij kan het zijn dat er start-ups sneuvelen.”

De naam van Anne is gefingeerd. Haar echte naam is bekend bij de redactie.

Door Jelmer Buit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.