Foto: Stint Urban Mobility

Kinderdagverblijf verwacht hogere kosten dagopvang na verbod op Stint

GRONINGEN – Stints mogen om veiligheidsredenen niet meer de weg op. Dat besloot Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat, gisteravond naar aanleiding van het dodelijke ongeval in Oss. Het verbod op de elektrische bakfiets heeft ook invloed op het kostenplaatje van kinderdagverblijven. Alternatieve vervoersopties zijn vaak duurder, waardoor het nog onzeker of ouders dit gaan merken in hun portemonnee.

Kinderdagverblijven moeten plotseling in allerijl op zoek naar alternatief vervoer. Zo ook Kinderdagverblijf Kits uit Groningen: “Na het ongeluk in Oss hebben we de Stints gelijk op inactief gezet”, aldus directrice Nicole Alberts. “We zijn meteen op zoek gegaan naar een alternatief, de veiligheid van de kinderen gaat altijd voorop. Op dit moment huren we busjes en chauffeurs via een verhuurbedrijf, maar dat is nogal duur”.

De Stint werd geïntroduceerd als een goedkope optie om de kinderen te vervoeren tussen kinderdagopvang en school. De elektrische bakfiets is goedkoper dan bijvoorbeeld het vervoer met busjes. De Stint kost eenmalig 8000 euro en jaarlijks nog zo’n 300 euro aan onderhoud, terwijl de dagverblijven voor vervoer met taxibusjes gemiddeld tussen de 7000 en 10.000 euro per jaar per bus kwijt zijn.

Of het verbod op de Stint invloed gaat hebben op de prijs van de dagopvang, is nog niet duidelijk. Alberts denkt van wel: “De Stint was natuurlijk een relatief goedkoop vervoersmiddel, waarin plaats is voor tien kinderen. Op dit moment zijn we aan het kijken naar het aanschaffen van busjes, maar daarin is plaats voor minder kinderen en ze zijn daarnaast een stuk duurder. Dit zorgt ervoor dat de kosten voor kinderdagopvang ook omhoog gaan”. Alberts verwacht echter niet dat ouders dit het komende jaar al gaan merken: “De prijzen voor 2019 staan al vast, maar het kan best zijn dat de prijzen in 2020 omhoog gaan”.

Hélène Smid van Branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang kan zich voorstellen dat de kinderopvang de prijzen opnieuw moet gaan berekenen: “Een medewerkster van het kinderdagverblijf die tien kinderen vervoert in een Stint, of een busje met chauffeur dat voor een langere afstand moet worden ingehuurd, dat brengt natuurlijk een ander kostenplaatje met zich mee”.

Ook Smid beaamt dat het uurtarief bij veel kinderdagverblijven al is vastgesteld, maar zij kan zich niet voorstellen dat het uurtarief in de toekomst een stuk hoger wordt. “Dat de kosten nu incidenteel hoger liggen is onvermijdelijk. Maar dat wil niet zeggen dat het gelijk doorberekend wordt aan de ouders”.

 

Foto: Stint Urban Mobility

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.