Jongeren gaan gezonder leven door coronacrisis

Nu de sportscholen gesloten zijn vanwege het coronavirus zijn veel mensen minder actief. RIVM-onderzoek wijst uit dat 53 procent van de Nederlanders minder is gaan bewegen sinds de lockdown (bron: de Volkskrant). Onder jongeren is een positievere trend te zien: veel van hen zijn in deze periode juist meer gaan sporten en bewuster gaan eten. Rechtenstudent Tim van Koningsbrugge (24): “Ik heb nu ineens conditie!”

Het is misschien vreemd om te bedenken dat een quarantainesituatie positieve effecten kan hebben, maar het kan toch. Jongeren vinden ook zonder sportschool nog creatieve manieren om te blijven bewegen, soms zelfs meer dan ze voor de lockdown deden. Ook nemen ze meer de tijd om gezond te eten. De lockdown heeft op deze manier een positieve invloed op hun fysieke gezondheid.

David Nater (24), student econometrie aan de Rijksuniversiteit Groningen, laat het niet gebeuren dat hij er quarantaine-kilo’s bij krijgt. Voor de lockdown stond hij vrijwel dagelijks in de sportschool, maar nu moet hij op een andere manier fit blijven. “Ik heb laatst 25 kilometer gewandeld,” vertelt hij trots. Zijn fitnessregime, dat naast wandelen ook bestaat uit hardlopen en krachttraining, is niet voor watjes. Zowel Nater zelf als een vriend die met hem meeliep hielden aan de halve marathonwandelingen gekneusde tenen over.

Het overschakelen van de sportschool naar thuis en buiten sporten zou Nater desondanks niet beschrijven als een grote uitdaging. “Mijn sportschool heeft betere faciliteiten voor gewichtheffen, maar ik heb verstelbare gewichten voor thuis gekocht waarmee ik ook krachttraining kan doen,” vertelt hij. Thuis trainen heeft meer voordelen. “Ik kan nu ook yoga-oefeningen doen zonder dat ik rare houdingen moet aannemen ten overstaan van anderen,” lacht Nater.

Het thuiszitten leidt er voor hem niet toe dat hij meer gaat snoepen. “Omdat ik nu minder doe overdag, heb ik meer tijd om georganiseerd te blijven qua dieet,” legt Nater uit. Hij gebruikt de extra tijd om zorgvuldig zijn maaltijden te plannen. “Gelukkig zijn de supermarkten nog open,” zegt hij optimistisch.

Met Nater zijn er vele anderen die de lockdown hebben aangegrepen als kans om bewuster met eten om te gaan. Een studie van onderzoeksbureau Ipsos wijst uit dat 18 procent van de Nederlanders gezonder is gaan eten sinds de lockdown. Een onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van zorgverzekeraar ONVZ gaf vergelijkbare resultaten, namelijk dat 20 procent van de Nederlanders gezonder is gaan eten sinds de lockdown inging (bron: AD).

Advocaat Esmay Brouwer (23) vindt de overschakeling van de sportschool naar thuis sporten erg lastig. “Ik ging voor de lockdown door de week elke avond naar de sportschool, dus wel vier of vijf keer in de week,” vertelt ze. Op eigen houtje sporten is een uitdaging die vindingrijkheid vraagt. “Hardlopen vind ik vreselijk, ik ga soms wel lange afstanden skeeleren met een vriendin. Je moet er het beste van maken.”

Cardiotraining valt met sporten als skeeleren dan wel goed op te vangen, maar met krachttraining is dit moeilijker. “Je moet creatief zijn met oefeningen bedenken,” legt Brouwer uit. “Ik train thuis met resistance bands en kleine gewichten, maar ik heb hier minder gewichten dan in de sportschool.”

Een thuisworkout tijdens de lockdown

Niet alleen heeft Brouwer, zoals veel sportschoolbezoekers, geen uitgebreide set gewichten thuis, ze mist ook de machines. Zonder apparatuur sporten doet ze in de sportschool namelijk niet. “Ik moest echt mijn research doen hoe ik oefeningen moest doen zonder apparaten,” vertelt ze. “Ik hoop dat de sportscholen snel weer open gaan.”

Een lichtpuntje is dan weer dat ze meer is gaan focussen op gezond eten sinds de lockdown inging. “Ik steek meer energie in gezond eten, en ik probeer leuke recepten te zoeken,” aldus Brouwer. Dit doet ze ook om te compenseren voor het feit dat ze minder hard kan sporten dan in de sportschool. “Als ik niet gezonder zou gaan eten, wil ik niet weten hoe ik er na de lockdown uitzie.”

Diëtiste Jellina Huisma van Balanza Diëtisten is positief verrast over de gezondere eetgewoonten van jongeren als Brouwer in de quarantaine. “Wat wij in de praktijk veel zien is dat mensen juist slechter gaan eten.” Huisma voegt hier wel aan toe dat dit meestal gaat om mensen die ouder zijn en thuis zitten met kinderen en hun partner. Haar bevindingen sluiten aan bij de resultaten van het eerder genoemde ONVZ-onderzoek, dat 6 procent van de mensen ongezonder eet sinds het begin van de lockdown (bron: AD).

Dat gezond eten jongeren in deze tijd van thuis werken en studeren wel goed afgaat, is volgens Huisma te verklaren door het feit dat ze vaak alleen wonen zonder kinderen. “Zij gaan er heel goed op, omdat ze meer tijd hebben om gezond te koken.” Als je alleen voor jezelf hoeft te zorgen en niet hoeft te koken voor een heel gezin, scheelt dat tijd en stress. 

Gezond eten tijdens de lockdown: verschillen per generatie

Het eetpatroon van Susanne Veenstra (20), studente aan het Prins Claus Conservatorium en muziekdocent bij Singelland Het Drachtster Lyceum, is erg veranderd nu ze thuis studeert en werkt vanwege corona. “Ik merk dat ik, nu ik minder werk, thuis studeer en minder reis, veel minder eet. Ik heb gewoon geen honger,” vertelt ze. 

De bewegingsgewoonten van Veenstra, zelf geen sportschoolbezoeker, zijn hetzelfde gebleven tijdens de lockdown. Ze heeft er geen problemen mee om haar fitheid op peil te houden: bewegen doet ze vooral buitenshuis. “Ik ben niet veel meer of minder gaan sporten,” legt ze uit. “Af en toe ga ik wandelen, fietsen of skeeleren, net als normaal.”

Manieren om actief te blijven tijdens de lockdown

De fitnessroutine van Astrid Talens (22) is wel enorm veranderd sinds de lockdown. De studente International Business stond zo’n drie, vier keer in de week voor dag en dauw op om naar de sportschool te gaan. En die is voor haar moeilijk te vervangen: “Ik doe aan krachttraining en maak dus veel gebruik van de fitnessapparaten die beschikbaar zijn bij mijn sportschool.”

“Ik heb in het begin van de quarantaine geprobeerd om mijn huidige schema om te zetten naar iets wat ik thuis kan doen,” legt Talens uit. “Dat lukte niet omdat ik toch te veel bewegingen doe die je zonder machines niet kunt nabootsen.” Na een gefaald experiment met resistance bands besloot ze een set dumbbells te kopen om thuis krachttraining mee te doen, wat beter ging.

De thuisworkouts, zelfs met dumbbells, zijn haar na een tijd toch gaan vervelen. Andere aspecten van haar sportroutine, zoals het vroege opstaan, zijn er ook bij ingeschoten. “Tegenwoordig sta ik later op, omdat ik nu niet echt een reden heb om vroeg uit bed te komen,” vertelt Talens. Ook doet ze minder vaak workouts: twee of drie keer in de week.

Ondanks haar beste inspanningen vindt Talens krachttraining thuis toch minder goed vol te houden dan in de sportschool. “Eigenlijk heb ik krachttraining vorige week opgegeven en ben overgegaan op leukere cardio, zoals mountainbiken en wandelen.” Haar low carb dieet, dat haar maximaal 100 tot 120 gram koolhydraten per dag toestaat, houdt ze nog wel goed vol. Haar gewicht blijft daardoor tot nu toe op peil.

Dat thuissporters niet altijd zo gemotiveerd blijven als in de sportschool, verbaast Jordy Pijpker, personal trainer van JPT Lifestyle, niet. “Mensen die thuis tien sit-ups willen doen, kunnen het ook na 7 wel opgeven,” legt hij uit. “In de sportschool kom je meer in een sportieve sfeer terecht.” 

Het gebrek aan die sfeer kan er volgens hem voor zorgen dat mensen zich minder hard inspannen en dus niet zo veel uit hun sportsessie halen als in een sportschool. Hoewel workouts in huis beter zijn dan helemaal niet meer sporten, vindt Pijpker ze geen voldoende vervanging voor de sportschool. “Ik denk dat mensen thuis toch vooral als thuis zien, en niet als sportschool,” aldus Pijpker.

Naast het sluiten van de sportscholen heeft ook het sluiten van kroegen invloed op de gezondheid van jongeren tijdens de lockdown. “Ik drink minder bier,” vertelt Tim van Koningsbrugge (24), student IT-recht aan de Rijksuniversiteit Groningen. Voor de rest is zijn dieet niet significant veranderd, maar dit is voor hem een groot verschil. Voor de lockdown dronk hij meerdere keren per week met vrienden, maar nu sociale contacten beperkt zijn is zijn drankconsumptie sterk afgenomen.

Voor de lockdown sportte Van Koningsbrugge in de sportschool met een personal trainer, maar nu moet hij zelfstandig trainen. “Het was in het begin wel zwaar,” vertelt hij, “je bent op één manier getraind en dan moet het opeens anders. Maar na een tijdje wen je eraan en gaat het steeds beter.”

Het zelfstandig trainen gaat hem inmiddels goed af. In plaats van oefeningen met fitnessapparaten doet Van Koningsbrugge nu lichaamsgewichtoefeningen als push-ups en sit-ups. Ook doet hij meer aan cardio, zoals hardlopen en fietsen. “Ik heb nu ineens conditie,” vertelt Van Koningsbrugge enthousiast.

Sophie Mein (21), eveneens rechtenstudent in Groningen, kan beamen dat het sluiten van kroegen een positieve invloed heeft op haar dieet. Voordat de lockdown begon ging ze ’s avonds regelmatig naar borrels, maar nu cafés en restaurants gesloten zijn drinkt ze een stuk minder. “De quarantaine heeft voor mij positief uitgepakt,” zegt Mein optimistisch. “Ik ben gezond gaan eten, elke dag gaan sporten en bewuster gaan leven.”

De huidige positieve veranderingen in haar levensstijl komen vooral door het feit dat ze voor de lockdown minder tijd had om zich met haar fysieke gezondheid bezig te houden. “Ik was vooral druk met mijn studie en daar draaide mijn hele dag om,” vertelt Mein. “Maar door de quarantaine heb ik nu een fitnessroutine gecreëerd.”

Voordat de coronamaatregelen ingingen deed Mein weinig aan sport, afgezien van fietsen naar de supermarkt en naar het Academiegebouw voor colleges. Af en toe ging ze fitnessen of liep ze hard, maar hier zat geen routine in en haar dieet was niet gezond. “Nu zitten er elke week standaard noten, avocado’s, fruit, havermout en amandelmelk in mijn boodschappentas. Ik zoek ook graag naar nieuwe gezonde recepten op internet.” 

Of dit soort positieve veranderingen in dieet ook na de lockdown nog zullen blijven, is lastig te zeggen, vindt diëtiste Huisma. Maar er is reden voor optimisme. “Deze lockdown duurt nu zo’n twee maanden, dat is genoeg tijd om voor de langere termijn nieuwe gewoontes aan te leren,” vertelt ze.

Gewoontes spelen volgens Huisma namelijk een belangrijke rol in een gezond eetpatroon, zeker in quarantainetijd. “Probeer zo veel mogelijk een normaal ritme aan te houden, dus op dezelfde tijden eten en op dezelfde tijd naar bed gaan,” adviseert ze. Juist de verandering van het ritme van buitenshuis werken en studeren naar thuiswerken kan namelijk andere, niet per se gezondere eetgewoonten teweeg brengen.

Voor jongeren als Mein blijkt de quarantaine, ondanks de beperkingen op sociaal contact en het sluiten van uitgaansgelegenheden, in ieder geval een positieve kant te hebben. “Door mijn gezondere levensstijl ben ik afgevallen, heb ik een mooiere huid gekregen en voel ik me fit en gezond. Ook heb ik meer energie om te studeren,” vertelt ze. “Ik ga deze trend voor mezelf zeker voortzetten.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.