Kinderziektes van de deelscooter

GRONINGEN – Sinds twee maanden is de stad een stukje duurzamer geworden. Go Sharing en Felyx, twee aanbieders van e-scooters op groene stroom, hebben zich in Groningen gevestigd. Hoewel beide concepten snel en gebruiksvriendelijk werken, verloopt het huren van een scooter niet helemaal vlekkeloos.

Wanneer we de scooterbedrijven beoordelen, zien we ten eerste dat ze verschillende werkwijzen hanteren bij de registratie in de app. Felyx vraagt gebruikers of ze bij een foto van het rijbewijs hun burgerservicenummer wil afschermen. Bij Go Sharing is dit niet nodig. Dat is volgens Daan Wijnants van Felyx in strijd met wetgeving over gebruikersgegevens. “Hier moeten we eigenlijk nog achteraangaan, want dat mogen ze echt niet doen.”

Een probleem in beide apps is dat je tijdens het huren niet kunt zien hoeveel je moet betalen. Je geeft hierdoor niet alleen makkelijker geld uit, je saldo kan ook zonder waarschuwing worden overschreden. Wanneer je dan in de min staat, kun je alleen nieuw tegoed kopen in de vorm van pakketten. Hierdoor kom je na het opwaarderen niet op nul uit, maar komt er nieuw saldo op je app te staan. Volgens Wijnants heeft dit niets te maken met het verdienmodel van het bedrijf, maar is het juist een veiligheidsmaatregel. “We willen niet dat mensen tijdens het rijden op hun telefoon kijken.” Alleen is het niet duidelijk waarom gebruikers hun uitgaven ook niet kunnen zien als ze hun scooter tijdelijk hebben geparkeerd. “Dat zal ik doorgeven aan de tech-afdeling.”

Bij gebruikersreviews in de appstore zien we bij beide aanbieders terugkerende klachten over problemen met het beëindigen van de rit en het aanmelden als gebruiker. Aan de andere kant blijkt het inschakelen van de helpdesk van beide bedrijven een effectieve zet. Bij onze testrit hebben we wat problemen met aanmelden en parkeren, maar deze zijn na één belletje binnen vijf minuten verholpen.

Test: Deelscooters in Groningen, GO Sharing vs. Felyx

Volgens de persvoorlichter van Veilig Verkeer Nederland (VVN) zorgt het gebruik van scooters op huurbasis niet voor meer ongelukken op de weg. Hoewel de apps het wel makkelijk maken om iemand anders met je scooter te laten rijden (je kunt de scooter met de app op afstand starten), is het aantal overtredingen vergelijkbaar met landelijke cijfers. De e-scooteraanbieders beroepen zich op de eigen verantwoordelijkheid van hun gebruikers, wanneer die in overtreding zijn. Wijnants: “Onze klanten moeten zich gewoon aan de regels houden. Bij joyriding kunnen ze van ons een boete van vijfhonderd euro verwachten.” Volgens VVN moeten mensen vooral wennen aan het geluid van de scooter, dat maken ze namelijk amper. “Als er dan een claxon achter je opduikt is dat soms even schrikken.”

Daarnaast komt het voor dat gebruikers hun scooter midden op de stoep parkeren, of dat er een groot aantal scooters in een klein gebied staan, waardoor er minder beschikbaar zijn in de rest van de stad. Wijnants benadrukt dat het asociaal parkeren actief wordt aangepakt, door gebruikers hierop aan te spreken. “Wij kunnen zien wie de scooter het laatst heeft gebruikt. Als die persoon herhaaldelijk in de fout gaat, kunnen we het gebruik van onze dienst ontzeggen.” Het handhaven gebeurt in samenwerking met de gemeente. Als er incidenteel een scooter verkeerd geparkeerd staat, dan zetten de bedrijven werknemers in om ze te verplaatsen. Het groeperen van scooters in een gebied, lost zich volgens Felyx organisch op. “In de praktijk blijkt dat scooters die op één plaats staan, na verloop van tijd wel verplaatst worden. Wij zijn niet actief bezig om de scooters te verdelen over de stad.

Felyx is tevreden over de eerste periode in Groningen en wil op termijn gaan uitbreiden van 100 naar 300 scooters. Go Sharing heeft nu 250 scooters in de stad rijden. De aanbieder was zelf niet bereikbaar voor commentaar. De gemeente laat weten dat er waarschijnlijk binnenkort een derde aanbieder bijkomt.

Hieronder hebben de grootste voor- en nadelen van de scooterbedrijven voor je samengevat. Beweeg de slider om de informatie te lezen.

Door Lieuwe van der Schaaf & Albert Wagenaar

1 thought on “Kinderziektes van de deelscooter”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.